Hoe krijg ik focus op de groei van mijn onderneming? Dat was de vraag die centraal stond tijdens de tweede themabijeenkomst van De Jong Accountants en Adviseurs op donderdag 15 juni. Een bijeenkomst voor het mkb met als doel ondernemers mee te nemen in de wijze waarop groei van de onderneming beheersbaar en met duidelijke focus, gerealiseerd kan worden. Geen vakinhoudelijke informatie, maar praktische ervaringen en inzichten van én voor ondernemers.
Het verhaal van BTT: aan de slag met de Groeimonitor
Remon Versteijnen, mede-eigenaar van BTT, werd door Remi van Liempd geïnterviewd over de historie én de toekomst van BTT. Zij gingen zelf aan de slag met het plan voor de toekomst met behulp van de Groeimonitor.
De noodzaak van BTT om een duidelijk plan voor groei te maken kwam voort uit het feit dat de volgende generatie het bedrijf overnam. Daarnaast nam de markt voor multimodaal transport een grote vlucht. Het steeds belangrijker wordende aspect duurzaamheid in de logistieke sector lag hieraan ten grondslag. Operationeel directeur Bram Biemans legde uit welke organisatorische uitdagingen de groei van de onderneming met zich meebracht. Ook vertelde hij over de manier waarop het management samen met De Jong Accountants en Adviseurs de Groeimonitor heeft ingezet om de organisatie klaar te maken voor de benodigde groei.
In een interactieve sessie werden de aanwezigen vervolgens uitgenodigd om vanuit hun kennis en expertise input te geven op de verschillende onderdelen van het plan van BTT. De middag werd afgesloten met een heerlijke aspergelunch.
Met ambitie vooruit
Op dit moment is het economisch een uitdagende tijd, met veel effect op het midden- en klein bedrijf. Een aantal ontwikkelingen, kunnen grote invloed hebben op de groei van de onderneming. Een paar voorbeelden daarvan zijn:
- Nasleep van Covid
- Personeel werven, binden, boeien en behouden
- Druk op levering van goederen en diensten
- Veranderende vraag uit de markt
- Beheersbaarheid van de organisatie
Veel mkb ondernemers hebben de ambitie om te groeien en zien hiervoor kansen. Soms is het zo dat groei hen ‘overkomt’, wat vervolgens grote druk legt op de organisatie. Hoe dan ook, de ondernemer wil altijd kwalitatief blijven groeien en is bereid hierin te investeren. Veranderende business modellen noodzaken ondernemingen een transformatie te ondergaan om te kunnen blijven groeien.
Uit de sessie kwamen de volgende belangrijke aandachtsgebieden naar voren om gecontroleerd te kunnen blijven groeien: start met een helder groeiplan met daarin een goed samenhangend geheel van de volgende onderwerpen:
- Maak een gedegen marktanalyse voordat je start met het maken van plannen
- Formuleer een heldere missie, visie en strategie
- Formuleer concrete doelstellingen en vertaal deze naar alle onderdelen van de organisatie
- Betrek het gehele MT bij het opstellen van het plan van aanpak
- Maak het plan zo concreet mogelijk om de executiekracht te maximaliseren
- Communiceer intern over de plannen en betrek de organisatie bij de uitvoering van het plan.
Groei vraagt om een helder plan
Groei gaat dus niet meer vanzelf. Daarom moet je je eerder afvragen wat er voor nodig is om succesvolle groei te realiseren. Onze belangrijkste ervaring leert dat het hebben van een goed plan en dit ook daadwerkelijk uitvoeren, een belangrijke basis is voor succesvolle groei. Dat lijkt voor de hand liggend, maar dat is vaak niet zo. De mkb ondernemer heeft de ambitie, expertise en weet heel goed wat er voor nodig is om groei te realiseren. Waar het vaak aan ontbreekt is een goede focus op het vastleggen van de ideeën, dit te vertalen naar een goed plan en dat vervolgens uit te voeren.
Wij ontwikkelden een specifieke aanpak om onze klanten te helpen bij het bepalen van hun groeiplan: de Groeimonitor. Meer over deze aanpak lees je hier.
We kijken terug op een interessante middag, samen met ambitieuze ondernemers, op de bijzondere inspiratielocatie Roots in Haaren.