Belastingadviseur Sandra benadrukt het belang van het inleven in de klant en de communicatie met zowel klanten als collega’s.

Belastingadviseur Sandra Luijs deelt haar ervaringen over haar dynamische rol binnen Fiscuraat en De Jong Accountants en Adviseurs.  “Als Belastingadviseur heb je praktische elementen in je werk. Ik leer veel bedrijven kennen en zie de ondernemer regelmatig terug met vragen en voor advies.”

Met een achtergrond in Fiscaal recht, ontdekte Sandra haar passie voor fiscaliteit tijdens haar studie. “Ik wist in eerste instantie niet precies wat ik wilde studeren en was zoekende in de richting van rechten of economie. Na lezingen en introductiedagen bleek Fiscaal recht de juiste keuze.”

Contact met de klant
“Mijn dag draait voornamelijk om het beheren van de aangiftepraktijk en het adviseren van klanten daarover. Ik zie toe op aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting, en in iets mindere mate op dividend-, schenk- en erfbelasting. Ik review stukken en begeleid mijn collega’s bij de optimalisatie van aangiften en advies aan onze klanten. Het inventariseren van behoeften van de klant en het maken van een risicoanalyse is essentieel in mijn werk. Alleen dan kunnen wij de klant voorzien van het juiste advies op het moment dat hij het nodig heeft.”

Sandra heeft een voorliefde voor Estate planning. “Het mooie aan Estate planning is het persoonlijke aspect dat in je advies verwerkt zit. Je bent niet alleen gericht op de onderneming, maar ook op de ondernemer achter die onderneming. Vaak heeft de ondernemer het zakelijk goed op orde, maar wordt het privé-gedeelte vergeten. Ik vind het leuk dat je in het contact met de klant en het advies dat ik vervolgens uitbreng het persoonlijke aspect van de klant meekrijgt.”

Inlevingsvermogen en communicatie
Sandra werkt samen met een team van belastingadviseurs en aangiftemedewerkers. “Er is veel samenwerking binnen het team, maar ook met de andere teams en labels binnen ons kantoor. Er is altijd afstemming mogelijk. Samen proberen we snel en goed te schakelen voor de klant.” En dat met heldere doelen en kleine en grote mijlpalen. “Eind vorige maand sloten we de bedrijfsoverdracht voor een klant af. Dat zijn mooie momenten na een lang traject. Zo’n traject is voor mij geslaagd als de klant er een goed gevoel bij heeft en hij begrijpt hoe het geregeld is.”

Op de vraag naar de vaardigheden die nodig zijn binnen haar rol antwoordt ze: “Inlevingsvermogen in de klant is belangrijk, evenals communicatie met de klant en collega’s. Ook moet je flexibel zijn in je planning en om kunnen gaan met stressvolle situaties, want er komt altijd wel iets tussendoor tijdens je werkdag dat je niet had voorzien.”

Informele cultuur
“We hebben een informele cultuur, geen zichtbare hiërarchie en geen kamercultuur. Je krijgt veel vrijheid in je rol en ruimte om te groeien, zowel inhoudelijk als op persoonlijk vlak. Je moet dus wel met die vrijheid kunnen omgaan.” Sandra waardeert de balans tussen werk en privéleven. Ze werkt 28 uur per week, waarvan drie dagen op kantoor en een halve dag thuis. “Ik vind het snel kunnen schakelen en persoonlijk contact met collega’s fijn.” Binnen het kantoor wordt waarde gehecht een teamactiviteiten. Er wordt dan ook veel georganiseerd, zoals kerstdiners, sportieve activiteiten, medewerkersbijeenkomsten, gezamenlijke lunches en borrels en mogelijkheden om te werken aan persoonlijke ontwikkeling.

Kwestie van gevoel
Het werken als belastingadviseur bij Fiscuraat biedt Sandra uitdagingen én ruimte om zich inhoudelijke en persoonlijk te ontwikkelen. “Het persoonlijke contact met klanten en het bijdragen aan hun succes geeft me veel voldoening. De combinatie van technische expertise en klantgerichtheid maakt mijn werk waardevol.”

Voor potentiële sollicitanten heeft ze een duidelijk advies: “Kom gewoon op gesprek. Uiteindelijk is het een kwestie van gevoel of het bij je past.”