Nieuwsbrief – september  2018

Staan jouw werknemers in hun kracht?

Hoe jouw bedrijf het doet, hangt grotendeels af van hoe jouw werknemers het doen. Als zij in hun kracht staan, staat jouw onderneming dat ook. Soms is extra ondersteuning en expertise nodig. Laat dat nou onze kracht zijn.

Jouw personeel is in opleiding? Check de tegemoetkoming studiekosten

Heb je personeel in dienst dat een opleiding volgt? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een subsidie praktijkleren. Dit is een tegemoetkoming voor de kosten die je moet maken om een leerling te begeleiden.

Bereid je tijdig voor op de btw-verhoging

Het lage btw-tarief wordt in 2019 verhoogd van 6% naar 9%. Dit heeft tal van gevolgen, waar je je als ondernemer tijdig op kunt voorbereiden. We vertellen je er graag meer over.

Zo doet jouw bedrijf het in de branche

Hoe doet jouw bedrijf het in de branche? Wat zijn jouw kansen en bedreigingen? Vul de
mkb-branchescan in en krijg direct een persoonlijk adviesrapport. Je ziet hoe je het doet ten opzichte van jouw concurrenten.

In één oogopslag alle informatie over jouw personeel in beeld

Hoe jouw bedrijf het doet, hangt grotendeels af hoe jouw werknemers het doen. Als zij in hun kracht staan, staat jouw onderneming dat ook. Soms is extra ondersteuning en expertise nodig. Laat dat nou onze kracht zijn.

Altijd up-to-date

De toekomst van jouw bedrijf valt of staat bij de inzet van mensen. En daar komen allerlei
HR-vraagstukken bij kijken. Heb je oog voor jouw mensen? Maar zelf niet alle mankracht of kennis in huis om alle HR-vraagstukken op te pakken. Overweeg dan eens om een deskundige partner in de arm te nemen. Veel ondernemers besteden hun loon- en personeelsadministratie aan ons uit. Zij houden daardoor tijd over voor andere belangrijke zaken. Ze weten bovendien zeker dat hun HR-diensten altijd up-to-date zijn. 

Online dashboard

Er zijn meer redenen om uitbesteding te overwegen. Zo werken wij met een online dashboard waarin alle geboekte documenten en boekhoudtools met elkaar zijn verbonden. Denk aan jouw online factureren, CRM, financieel overzicht en archief. Zo heb je in één oogopslag alle managementinformatie van jouw personeel- en salarisadministratie in beeld.

Op tijd en foutloos

Loonadministratie is precisiewerk. Als je op tijd en foutloos alle cao-afspraken en wetgeving wilt verwerken op loonstroken, kunnen wij je bijstaan. We staan garant voor maximale ontzorging. Een vlekkeloze loonadministratie vraagt ook om een tijdige betaling en een correcte afhandeling met de fiscus, het UWV en de pensioenfondsen. Wij zijn er ook voor juridische ondersteuning van ondernemers.

Personeel in opleiding? Check de subsidie praktijkleren

Heb je personeel in dienst dat een opleiding volgt? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een subsidie praktijkleren. Deze subsidie is een tegemoetkoming voor de kosten die je moet maken om een leerling te begeleiden. Let op: de aanvraag moet op tijd gedaan worden!

De subsidieregeling Praktijkleren is bedoeld om praktijkleerplaatsen en praktijkwerkplaatsen te stimuleren. Wil je praktijkwerkplaatsen bieden? Of praktijkleerplaatsen? Dan kun je hiervoor subsidie aanvragen. 

Wanneer kom je in aanmerking?

Je biedt begeleiding aan:

  • Leerlingen in het laatste jaar van het (voortgezet speciaal) praktijkonderwijs
  • vmbo-leerlingen die een leer-werktraject volgen
  • mbo-studenten die deelnemen aan een beroepsbegeleidende leerweg (bbl)
  • hbo-studenten in de techniek (inclusief landbouw en natuurlijke omgeving) waarbij de opleiding bestaat uit leren en werken
  • promovendi en technologisch ontwerpers in opleiding (toio’s)

Er zijn meer specifieke doelgroepen die in aanmerking komen voor de subsidie praktijkleren. We helpen je graag uitzoeken of dat ook voor jouw personeel geldt. 

Vraag op tijd subsidie aan!

De aanvraag loopt per studiejaar. We helpen je graag bij het aanvragen van de subsidie. Let op: Voor het studiejaar 2018-2019 kan dit nog tot 17 september 2018 vóór 17.00 uur. De subsidie praktijkleren vraag je achteraf aan. Na afloop van het studiejaar of na afloop van de begeleiding. 

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij de aanvraag? Of om aan alle administratieve verplichtingen te voldoen? Schakel dan een van onze adviseurs in.

Bereid je tijdig voor op de
btw-verhoging

Het lage btw-tarief wordt in 2019 verhoogd van 6% naar 9%. Dit heeft tal van gevolgen, waar je je als ondernemer tijdig op kunt voorbereiden. We vertellen je er graag meer over.

Voedsel, drank, boeken en tijdschriften. Je gaat er als consument per 2019 fors meer voor betalen. Maar ook voor diensten als de kapper, de fietsenmaker, een hotelverblijf, saunabezoek of personenvervoer moet je dieper in de buidel tasten. De oorzaak zit hem in de
btw-verhoging van 6 naar 9%.

Prijzen aanpassen

Wie zelf een van deze producten of diensten aanbiedt, zal tijdig maatregelen moeten treffen. Zo zullen uw prijzen aangepast moeten worden naar het hogere tarief. 

Administratie aanpassen

Uit uw boekhouding zal ook duidelijk moeten blijken hoeveel goederen u tegen het lagere tarief heeft verkocht. En hoeveel btw-afdracht dit tot gevolg heeft. Dit tarief moet dus worden aangepast. Hetzelfde geldt voor uw inkoop tegen het lage tarief en de daaruit volgende vooraftrek.

Facturen aanpassen

Door de btw-verhoging veranderen ook jouw facturen. Je moet immers niet meer rekenen met 6 maar met 9%. Breng je ten onrechte een verkeerd percentage in rekening, dan zul je het verschil zelf moeten bijpassen. 

Geen naheffing over al betaalde facturen

Heb je dit jaar al goederen en diensten tegen het lager tarief gefactureerd die pas in 2019 geleverd worden? Dan wordt over het verschil niet nageheven. Je hoeft je administratie hier dus niet op aan te passen of aanvullende nota’s te sturen. Let op: in offertes waarbij je jouw producten of diensten levert na 1 januari 2019 moet je wel rekening houden met het 9%
btw-tarief.

Advies nodig?

Kom je er niet uit? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag.

Breng jouw kansen en bedreigingen in beeld

Ben je benieuwd naar hoe jouw bedrijf het doet in jouw branche? Doe dan eens de
mkb-branchescan. Het invullen neemt slechts enkele minuten in beslag en je krijgt direct een persoonlijk adviesrapport.

Als ondernemer sta je elke dag voor belangrijke beslissingen. De Jong Accountants en Adviseurs wil je hierin graag bijstaan. Daarom attenderen we je op onze mkb-branchescan. Wanneer je de scan maakt, krijg je een persoonlijk rapport met de positie van jouw onderneming ten opzichte van andere ondernemers in jouw branche.  

Jouw concurrentie

Dit rapport bevat kansen en bedreigingen. Je weet wat de financiële verwachtingen per branche zijn en de adviesbehoefte ten aanzien van de accountant. De resultaten zeten we af tegen de branchegemiddelden. Je weet dus direct hoe je staat ten opzichte van de concurrent

Binnen enkele minuten resultaat

Deze scan is binnen enkele minuten gemaakt en geeft je informatie over het verleden, maar ook over de toekomst! Wat zijn de investeringsplannen van jouw branchegenoten voor het komende jaar? Wat zijn jouw persoonlijke kansen, bedreigingen en kritische prestatie indicatoren (kpi’s)? Je krijgt na afloop een persoonlijk rapport waarin je al deze informatie eenvoudig kunt vinden in een duidelijk overzicht. 

Uitgebreide benchmark

Mocht je vragen hebben over de uitkomsten of wil je een uitgebreid benchmarkrapport, stel jouw vragen dan gerust aan ons. Ons kantoor neemt deel aan Branche in Zicht, een platform van onze koepelorganisatie SRA, waarmee wij over unieke kengetallen in jouw branche beschikken. Wij kunnen dus samen met jou jouw kansen voor het komende jaar in kaart brengen, specifiek binnen jouw branche. Een persoonlijk advies waarmee je als ondernemer weer steviger in je schoenen staat. 

Wat is jouw resultaat?

Zet alvast de eerste stap en doe de mkb-branchescan! Ga naar onze website. We zijn benieuwd naar jouw resultaten.

MEER WETEN?

VRAGEN?

+31 73 656 25 81